Späť

Nezabúdajte na mikronutrienty!

Pridané: 28.8.2014 13:45:00 Počet zobrazení: 997

Keď sa pozrieme na jedálniček kulturistu, čo vidíme? Čísla a čísla. Hmotnosť jednotlivých surovín, prijatú energiu, pomer bielkovín, tukov, cukrov. Či už chudnete, priberáte alebo sa chcete len lepšie cítiť, tieto čísla sú veľmi dôležité, avšak nemôžeme zabúdať, že nie je „cukor“ ako „cukor“ či „tuk“ ako „tuk“, rovnako je rozdiel, či si dáte pšeničnú bielkovinu alebo mliečnu.

Pri výbere kvalitných surovín by sme sa nemali rozhodovať len podľa obsahu makronutrientov (bielkoviny, tuky, cukry). Oblečme si preto biele plášte a s mikroskopom vyberajme aj podľa maličkých častíc, ktorými sú mikronutrienty (vitamíny, antioxidanty, minerály)

Vo výbave každého športovca nájdeme minimálne jeden multivitamín, poprípade vitamín C či zmes horčíka, vápnika a zinku. Všetky tieto látky sú pre naše telo veľmi dôležité a zastávajú nenahraditeľné funkcie. Okrem týchto „stálic“ sú však na trhu aj produkty, ktoré preukázateľne zvyšujú výkon, vitalitu, zlepšujú a chránia zdravie. V tomto článku si predstavíme dve z nich - lecitín a oleuropein.

Lecitín - pre mladú študentku aj notorického zákazníka fast foodu

LecithinLecitín je zmes fosfolipidov pochádzajúcich zo sóje. I napriek tomu, že tvorí dôležitú súčasť výživy človeka, pri nákupe doplnkov stravy na ňu akosi pozabúdame. Lecitín je súčasťou každej bunky v našom tele - svalovej, nervovej aj mozgovej. Je hlavným zdrojom vitamínu B8 (inozitolu) ,vitamínu B4 (cholínu) a aminokyseliny metatión. Zlúčením cholínu a metatiónu vznikne acetylcholín, látka podporujúca ukladanie informácii do pamäti. Inak povedané, pokiaľ máte skúškové obdobie, patríte do staršej generácie, alebo máte problém zapamätať si dátum najbližšieho rande, užívaním lecitínu môžete svoje okolie po čase prekvapiť včasnými príchodmi či absolvovaním skúšok.

I napriek tomu, že lecitín je vlastne tuk (fosfolipid), účinkuje proti stukovateniu pečene a znižuje hladinu LDL cholesterolu (to je ten zlý). Z tohto dôvodu je vhodný pre ľudí konzumujúcich mastné jedlá, alkoholikov, alebo ľudí preferujúcich ketogénnu diétu. Okrem pečene podporuje aj činnosť žlčníka. Ďalej bolo dokázané, že zvýšený príjem lecitínu zabraňuje tvorbe žlčových kameňov.

Športovci by mali teraz spozornieť. Lecitín skracuje dobu regenerácie po silovom výkone. Keďže je efektívnym zdrojom energie pre mozog aj svaly, jeho dostatočná hladina v organizme zabezpečí efektívne využívanie energie a to sa rovná lepšiemu výkonu.

Aké sú teda hlavné benefity užívania lecitínu?

  • lecithin sojovy bobzlepšuje prenos nervových signálov
  • zlepšuje schopnosť pamäte a učenia
  • zmierňuje bolesť kĺbov
  • podporuje plodnosť, vývoj plodu
  • zlepšuje výkon, posilňuje svalstvo
  • pomáha premieňať tuky
  • chráni pečeň, žlčník
  • pôsobí proti celulitíde- znižuje nadbytok estrogénu, ktorý je zodpovedný za ukladanie tuku na stehnách, zadku, bruchu
  • pomáha pri liečbe ekzémov


Ak chcete zabiť toľko múch jednou ranou, určite by ste mali zvýšiť príjem lecitínu. Nájdete ho vo vaječných žĺtkoch, všetkých vnútornostiach živočíchov, a samozrejme, v sóji. Užívanie lecitínu vo forme doplnku stravy ponúka veľa zdravotných výhod, no i tu platí „aj dobrého veľa škodí“. Dodržať by ste mali odporúčanú dennú dávku, ktorá sa pohybuje okolo 10 g.

Oleuropein - liek proti rakovine?

Oleuropein je vzácny antioxidant, ktorý sa získava najmä z listov olivovníka. Olivovník európsky je pestovaný na našom kontinente už niekoľko tisíc rokov. V Biblii sa o ňom píše ako o „strome života“. Niet sa čomu čudovať, jeho plody pomáhajú znižovať tlak a zlúčenina oleuropein je doposiaľ najsilnejšou zbraňou proti voľným radikálom.

olive leaf

Vedcom sa ju podarilo izolovať v roku 1960. V panenskom olivovom oleji sa ho nachádza 2-10 mg na liter. Najskôr bol označený ako účinný antioxidant, ktorý chráni mastné kyseliny pred oxidáciou v organizme, zachytáva kyslíkové radikály a chráni črevá pred toxickým pôsobením voľného železa. Podľa štúdie H.K. Hamdiho a R. Castellonovej z Kalifornskej univerzity oleuropein brzdil rast nádorových buniek, spôsobil zmeny tvaru a znižoval ich pohyblivosť. Ďalšie experimenty boli vykonané na laboratórnych myšiak, u ktorých spontánne vznikali nádory v mäkkých tkanivách. Jedenásť myší, ktoré dostávali vo vode 1% oleuropein, prežívalo oveľa dlhšie než kontrolná skupina. U desať z nich došlo dokonca k úplnému vstrebaniu tumoru. Autori štúdie považujú práve oleuropein za príčinu nižšieho výskytu civilizačných ochorení v oblasti Stredomoria.

Katarína Jurčiaková
 

Košík

Celkom: 0 €
Množstvo: 0 Nákupný košík
turn-arrow  UPOZORNENIE
V prípade, že na výrobku nie
je priamo nalepená etiketa
v slovenskom jazyku, slovenskú etiketu nájdete po odlepení pôvodnej etikety v mieste označenom symbolom. 

TOP 10