Čo je to kolagén a prečo sa odporúča doplniť ho do našej stravy?

Pridané: 22.7.2019 15:34:35 Počet zobrazení: 1605

Pretože sa produkcia kolagénu v organizme po veku 25 rokov spomalí, odporúča sa ho doplniť, aby ste si mohli užívať jeho pozitívne účinky. Ďalej sa môžete dočítať o jeho pozitívnych účinkoch!

kolagén

Kolagén je bielkovina vyskytujúca sa v našom organizme v najväčšom množstve. Je najdôležitejšou zložkou spojivových tkanív, orgánov, šliach, kože a svalov.

Má mnoho dôležitých funkcií v organizme, napríklad posilňuje kosti a tvorí základnú štruktúru kože, ale všetko o jeho blahodarných účinkoch vám prezradíme ďalej.

V dnešnej dobe sa čoraz viac hovorí o kolagéne a je súčasťou čoraz viac výživových doplnkov. Vo väčšine je hydrolyzovaný, čo znamená, že je pre organizmus ľahšie spracovateľný. Obsahuje ho aj veľa potravín, ako napríklad bravčová koža alebo polievka z kostí.

Konzumácia kolagénu má veľmi veľa výhod, z ktorých môžeme uviesť zdravie kĺbov alebo pokožky.

Aké sú pozitívne účinky kolagénu?

kolagén a kyselina hyalurónová

Krajšia pokožka

Kolagén je jednou z hlavných zložiek kože. Zodpovedá za pružnosť a hydratáciu pokožky, čo postupom veku stále klesá a preto sa pokožka stáva čoraz suchšou, čo je aj príčinou vzniku vrások. Doplnenie kolagénu môže tento proces spomaliť. Okrem toho môže spustiť aj produkciu iných proteínov dôležitých z hľadiska štruktúry pokožky.

Zmiernenie problémov s kĺbmi

Kolagén pomáha zachovať integritu a štruktúru chrupavky, čo je tkanivo podobné gume, ktorá chráni kĺby. Ako starnete, možnosť vzniku problémov s kĺbmi poklesom množstva kolagénu stále rastie. Na základe odoziev od zákazníkov konzumácia kolagénu zmierňuje bolesti kĺbov. Zároveň sa znižuje aj šanca vzniku zápalov.

Prevencia osteoporózy

Kolagén sa nachádza aj v kostiach, určuje ich pevnosť. Hustota kostí vekom stále klesá, či zvyšuje riziko zlomenín. Osteoporóza je častým problémom aj u nás. Užívaním kolagénu doplneného vápnikom (v množstve 5 g) sa môže v krvi znížiť množstvo bielkovín, ktoré indikujú pokles hustoty kostí. Okrem toho konzumácia kolagénu môže mať pozitívny účinok aj na hustotu minerálnych látok v kostiach.

Vplyv na svaly

1-10% svalových tkanín tvorí kolagén. Táto bielkovina je potrebná k tomu, aby bol sval silný a fungoval správne. Doplnenie kolagénu môže byť nápomocné pri strate svalovej hmoty v dôsledku chorôb alebo vekom. Podľa výskumov sa predpokladá, že konzumácia kolagénu podporuje syntézu kreatínu v svaloch, čo tiež stimuluje rast svalovej hmoty.

Zdravie srdca

Kolagén tvorí štruktúru tepien a žíl, v ktorých prúdi krv. Bez potrebného množstva kolagénu sa tepny stanú slabými a krehkými. Tento stav môže byť príčinou mnohých ochorení, čo môže viesť aj k infarktu alebo porážke.

Účinný aj proti celulitíde

Oslabnutím spojovacích tkanív a nahromadením tuku sa v oblastiach na to náchylných objaví celulitída. Ako starneme, znižuje sa produkcia kolagénu v organizme, čo sa oveľa intenzívnejšie prejaví aj bez nadváhy. Účinkom priebežnej konzumácie kolagénu sa pokožka stane krajšou a celulitída môže výrazne zoslabnúť.

Iné výhody kolagénu

Vlasy a nechty: konzumáciou kolagénu môžete posilniť nechty a zabrániť ich lámaniu. Aj vlasy sa budú menej lámať a budú menej suché.

Sviežosť mozgu: síce to vedecké výskumy zatiaľ nepotvrdili, ale podľa skúseností konzumácia kolagénu zlepšuje náladu a zmierňuje pocit úzkosti.

Chudnutie: konzumácia kolagénu môže urýchliť metabolizmus a tým podporuje chudnutie.

kolagénV čom môžeme nájsť kolagén?

Najjednoduchšie je dodávať kolagén pomocou výživových doplnkov, pretože tie sú vďaka ich štruktúre ľahšie stráviteľné, ale nachádza sa aj v kuracej, bravčovej koži, hovädzine a rybe.

Vedľajšie účinky kolagénu

Vedľajšie účinky kolagénu neboli zaznamenané, ale ak máte alergiu na ryby, mušle či vajcia, je potrebné dávať pozor na to, z čoho je výživový doplnok s kolagénom vyrobený.

Košík

turn-arrow  UPOZORNENIE
V prípade, že na výrobku nie
je priamo nalepená etiketa
v slovenskom jazyku, slovenskú etiketu nájdete po odlepení pôvodnej etikety v mieste označenom symbolom. 

Sprievodca proteínmi