Späť

Posilnenie imunitného systému vitamínmi a prírodnými látkami

Pridané: 17.10.2019 11:13:24 Počet zobrazení: 151

Imunitný systém je hlavným obranným systémom organizmu, ktorý tvrdou prácou pomáha predchádzať ochoreniam. Pozrime sa, čo môžete pre posilnenie imunitného systému urobiť!

imunita

Imunitný systém je hlavným obranným systémom organizmu, ktorý vytriedi preň cudzie látky a bunky, ktoré sa pri vstupe do tela snažia vyvolať ochorenie. Súčasťou toho je aj naša pokožka, avšak je to komplexný systém buniek, tkanív a orgánov. Pokiaľ sa stravujete jednostranne, do vášho organizmu sa dostáva málo činných živín, výsledkom čoho je, že váš imunitný systém slabne, čiže budete menej odolný voči rôznym ochoreniam. Stačí si len spomenúť na zimné epidémie chrípky. Veľa stresu, náhlenia sa tiež neprospieva, ale teraz sa pozrime načo si dávať pozor a ako jednoducho pomôcť svojmu imunitnému systému.

Prečo je dôležité posilňovať imunitný systém?

Prečo je dôležité, aby sme podporovali správne fungovanie nášho imunitného systému? Pravdepodobne viete, že pre udržanie zdravia, ochranu a posilnenie imunitného systému je jedným z najdôležitejších vecí správne stravovanie bohaté na vitamíny a minerály.

Hlavnou funkciou vášho imunitného systému je ochrana organizmu pred patogénmi ako sú vírusy a baktérie, resp. zbavenie sa patologických buniek, ktoré vznikajú v tele.

Ak sa náš imunitný systém dostane k správnym živinám, zvyšuje sa jeho aktivita a váš organizmus bude odolnejší voči rôznym infekciám a chorobám.

Denne bojuje proti:

  • Bakteriálnym infekciám
  • Vírusovým ochoreniam, chrípke
  • Zápalu črevnej sústavy
  • Stresu
  • Hrozbám prostredia, toxínom.

Ak máte často pocit únavy alebo vás často trápi stres, príčinou môže byť aj neprávne fungovanie imunitného systému. Ak naša imunita, čiže ochrana klesá, tvorí sa menej bielych krviniek a tam, kde by boli potrebné, nedokážu bojovať proti množiacim sa toxickým bunkám, ktoré sa môžu neskôr vyvinúť v nádor.

imunita

Kedy je potrebná malá podpora?

  • Ak sa u vás často vyskytujú také chronické infekcie ako zápal prínosových dutín a pľúc, je to takmer určite znamením.
  • Ak dodržiavate nejakú diétu, môže to byť chudnutie s cieľom rysovania svalov, ale môže sa jednať aj o nejaké obmedzenia v stravovaní kvôli chorobe. Keď chcete vyrysovať svaly, jete menej ovocia, ale viac mäsa a potravín bohatých na bielkoviny. Aj v takomto prípade je často oslabený imunitný systém, človek sa ľahšie nakazí infekciami dýchacích ciest. V prípade diéty je mimoriadne dôležité dopĺňanie vitamínov a minerálov v záujme uchovania rovnováhy a elimináciu okysľujúceho účinku v dôsledku vyššieho príjmu bielkovín.
  • Môže sa objaviť aj nadmerná aktivita imunitného systému, čo môže byť tiež príznakom nesprávnej imunitnej funkcie: také je vytvorenie alergických reakcií, napr. kožné alergie, senná nádcha, astma, určité črevné ochorenia, alergie na lieky a potraviny.
  • V prípade oslabenia organizmu po operácii je tiež dôležitá konzumácia zeleniny a ovocia a vitamínových prípravkov.

Najdôležitejšie vitamíny pre imunitný systém

Medzi najdôležitejšie vitamíny zvyšujúce imunitu patria medzi inými vitamíny B, C, D, E, resp. aj selén – kvôli svojmu antioxidačnému účinku a zvýšeniu efektivity imunitného systému. Často sa objavuje otázka, či je potrebné vitamíny užívať každý deň. V zásade organizmus má určité potreby pre udržanie zdravia. Tie je zvyčajne potrebné mu zabezpečiť každý deň, hlavne v prípade vitamínov rozpúšťajúcich sa vo vode. Je dobré, ak sa to podarí zo stravy, ale ak nie, potom je potrebné ich doplniť vo forme vitamínového doplnku.

Vitamín B

Vitamíny B zvyšujú odolnosť organizmu voči bakteriálnym infekciám. Podporujú správne fungovanie mozgových funkcií a trávenia. Najdôležitejšími zdrojmi vitamínu B sú vajcia, pečeň, celozrnné obilniny, ryby, droždie a zelenina.

Vitamín C

Chráni bunky, zmierňuje zápaly, pomáha predchádzať prechladnutiu. Vitamín C je aj veľmi silným antioxidantom, chráni bunky pred voľnými radikálmi, infekciami, prispieva k predchádzaniu ochorení srdca a rakoviny. Zvyšuje aj účinok vitamínov B a E. Nachádza sa v surovej zelenine a ovocí ako sú paradajky, paprika, brokolica, citrusy a zelená listová zelenina. Na prevenciu je potrebných minimálne 500mg účinnej látky.

Vitamín E

Má antioxidačný účinok a posilňuje imunitu, organizmus chráni na bunkovej úrovni tým, že sa spája s molekulou kyslíka a zabraňuje tomu, aby sa premenila na peroxid, čo je veľmi silný voľný radikál. Je nevyhnutný pre zdravé fungovanie buniek, ale znižuje aj riziko ochorení srdca. Najväčším zdrojom vitamínov E sú pšeničné klíčky, vajcia, orechy, pečeň, olivový olej a iné orechy, semená.

Vitamín D

Výskumy ukazujú, že nedostatok vitamínu D je spojený so zvýšenou autoimunitou a náchylnosťou k infekciám. Zohráva úlohu pri udržiavaní zdravia kostí, znižuje zápaly a novšie výskumy zistili súvislosť s cukrovkou a obezitou. Tvorí sa v našej pokožke pod vplyvom slnečného žiarenia, ale nachádza aj v losose, tuniaku a oleji z treščej pečene. Odporúčané množstvo je 2000IU.

imunita

Prírodné posilňovače imunity

Posilnenie imunitného systému je možné podporiť aj našou každodennou stravou a koreniami. Pozrime sa na niekoľko príkladov.

Zázvor

V ajurvédskej medicíne je pravidelná, každodenná konzumácia zázvoru základom silného imunitného systému. Jeho koreň a éterické oleje v ňom podporujú obranyschopnosť organizmu, pôsobia protizápalovo a antimikrobiálne. Je vynikajúci pri infekciách dýchacích ciest, nachladnutí, ale má aj povzbudzujúci účinok na trávenie. Používa sa aj na prečistenie lymfatického systému, na zabránenie nahromadenia toxínov a na očistenie organizmu. Môže sa pripraviť ako čaj, ale je vynikajúci aj do hlavných jedál a nápojov.

Oregano

Éterický olej oregana má vďaka svojmu vysokému obsahu flavonoidov a trieslovín liečivé účinky a posilňuje imunitu. Vďaka svojim hlavným účinným látkam, tymolu a karvakrolu, je považovaný za antibakteriálny, je možné ho použiť pri infekciách dýchacích ciest a tráviacej sústavy. Odporúča sa však konzumovať ho aj proti plesniam, vírusom a parazitom. Môže sa použiť ako korenie alebo aj v rámci aromaterapie.

Ženšen

Použitím stoniek, listov a koreňa ženšenu je možné zvýšiť odolnosť organizmu voči ochoreniam a infekciám. Fungovaniu nášho imunitného systému pomáha tak, že pôsobí na imunitné bunky (B, T bunky, makrofágy, atď.). Podľa viacerých štúdií, kde aplikovali 200mg ženšenu, klesol počet prípadov prechladnutí a ukázal sa ako účinný aj pri prevencii chrípky.

Echinacea

Jednou z najviac skúmaných bylín je echinacea purpurová. Jej najväčší prínos bol v prípade opakujúcich sa infekcií. Aj štúdia vykonaná v roku 2012 ukázala, že tí, ktorí užívali echinaceu, boli menej prechladnutí. Stimuluje imunitný systém, hlavne pri akútnych infekciách horných dýchacích ciest. Pre dosiahnutie účinku sa odporúča 1 g sušených listov.

Baza

Bobule a kvety bazy sa v liečiteľstve používajú už tisíce rokov proti prechladnutiu, chrípke a zápalom. V odbornom časopise Journal of International Medical Research publikovali, že ak sa podarí začať používať bazu do 48 hodín od objavenia sa ochorenia, trvanie chrípky sa skrátilo vo výraznej miere, o 4 dni. Odporúča sa vypiť denne 2-3 dávky bazového čaju, ktorý keď pripravujeme z listov, použime 10 g, ak z kvetov bazy, tak 2 polievkové lyžice.

Cesnak

Jeho primárnou účinnou látkou je alicín, ktorý je účinný proti baktériám aj vírusom. Všeobecne sa odporúča 1 strúčik cesnaku denne a ako vedľajší účinok sa významne zníži pravdepodobnosť výskytu rakoviny hrubého čreva a žalúdka.

Čaj

Výskumom, ktorý uskutočnili na Harvardskej univerzite zistili, že osoby, ktoré vypili denne 5 šálok čierneho čaju počas dvoch týždňov, mali v organizme desaťkrát viac antivírusového interferónu. Tento účinok je spôsobený aminokyselinou L- theanín, ktorá sa nachádza v zelenom aj čiernom čaji.

imunita

Ako pomáha telesná aktivita imunitnému systému?

Z hľadiska udržania zdravia je popri stravovaní samozrejme veľmi dôležitým faktorom aj pravidelný pohyb! Buďte veľa na čerstvom vzduchu! Žite aktívne, hýbte sa pravidelne! Podľa možnosti si vyberte takú pohybovú činnosť, pri ktorej sa čo najviac spotíte, pretože potenie pomáha vyplavovať toxíny. Počas športu rastie v krvnom obehu počet buniek makrofágov, ktoré ničia baktérie a vírusy, čím sa dosahuje účinok posilnenie imunity. Šport je však aj veľmi dobrou činnosťou na riadenie stresu a dodáva energiu.

Multivitamínové produkty BioTechUSA

Pre prísun veľkej väčšiny vitamínov potrebných pre organizmus pomocou jedného výrobku sa oplatí užívať multivitamíny.

One a day

Ide o základný multivitamínový prípravok, ktorý obsahuje 12 druhov vitamínov a 10 druhov minerálov. Nachádzajú sa v ňom aj vitamíny A, C, E, D a B. Odporúča sa už od veku 12 rokov.

Multivitamin for Women

2 tabletami denne je možné zabezpečiť vitamíny a minerály potrebné pre ženský organizmus. S obsahom 7 druhov antioxidantov podporuje imunitný systém a účinne pomáha udržiavať krásu vlasov a pokožky.

Multivitamin for Men

Komplexný multivitamínový prípravok vyvinutý špeciálne pre mužov s aminokyselinami, výťažkami z ovocia a zeleniny, ako napr. horký pomaranč, pšeničná tráva, petržlen, brusnica. 2 tabletkami denne sa do organizmu dostáva 12 druhov vitamínov, 10 druhov minerálov, 14 druhov antioxidantov a 5 druhov aminokyselín.

Daily Pack

Profesionálne zostavený multivitamínový balíček, ktorý obsahuje multivitamínovú a multiminerálovú tabletku, tabletku vitamínu C, kapsulu vápnika a horčíka, Q10, oleja z hroznových semien a rybieho oleja. Je to výrobok s vyšším obsahom účinných látok zostavený vyslovene pre osoby žijúce aktívny život, vrcholových športovcov.

Vitamin C 1000

Vitamin C 1000 s bioflavonoidmi obsahuje okrem kyseliny askorbovej aj šípky, citrónovú kôru a bazový kvet, ktoré sú tiež vynikajúcim zdrojom vitamínu C. Na udržanie zdravia sa užíva 1 tableta denne, avšak pri oslabenom imunitnom systéme, pri fajčení a zvýšenej potrebe vitamínu C je možné dávku zvýšiť.

Spirulina

Riasy sú jednou z najobľúbenejších potravín ázijských národov. Nachádza sa v nich 4000 druhov účinných látok, sú vynikajúcim antioxidantom, posilňovačom imunity, aplikujú sa pri nedostatku železa a pre pacientov s alergiami. Obsahujú látku fykocyanín, ktorý pomáha odbúravať histamín. Odporúčané dávkovanie je 2x4 tablety denne.

Vitamín E

Vitamín E je jedným z najlepších antioxidantov, ktorý prispieva k ochrane buniek pre oxidačným stresom, ale je nevyhnutý aj pre športovcov pre regeneráciu a účinkuje aj proti starnutiu. Jedná mäkká želatínová kapsula obsahuje 200mg vitamínu E, čo je ľahko spracovateľné množstvo.

Nezabudnite teda: ak ste neradi chorľavý alebo neradi chodíte k lekárovi alebo by ste sa radi vyhli rôznym zápalom a alergiám, vždy sa starajte o zdravie svojho imunitného systému a jeho výživu vhodnými vitamínmi a minerálmi!

 

Košík

turn-arrow  UPOZORNENIE
V prípade, že na výrobku nie
je priamo nalepená etiketa
v slovenskom jazyku, slovenskú etiketu nájdete po odlepení pôvodnej etikety v mieste označenom symbolom. 

Sprievodca proteínmi